/ Lunch / Soppa /

Höstsoppa


Eftersom jag jobbade i helgen innebär det en ledig tisdag. En underbar ledig tisdag. Vi börjarde morgonen med att köpa en lägenhet, mannen och jag, och då kan dagen liksom inte bli annat än underbar! Fortsatte med en långpromenad i höstvädret med min lilla vovve för att sedan komma hem och mysa ner mig i soffan. Älskar hösten, älskar att det är lite kallare ute, att man kan mysa in sig i en halsduk och att löven byter färg. Och sen så älskar jag ju soppa också och jublar då självklart över att sopp-säsongen har kommit!
 
 
Till sen lunch/tidig middag idag blev det då självfallet just soppa. Gjorde en variant på en gammal favorit med sötpotatis, morötter och röda linser. Toppade soppan med stekt bacon och champinjoner vilket gav soppan den där extra sältan som är pricken över i:et.
 
 
Gör så här:
 
1. Hacka lök och stek mjuk i lite olivolja. Tillsätt skivad sötpotatis och morötter och rör om i några minuter.
 
2. Häll sedan i röda linser, vatten, timjan, salt och peppar och låt skjuda på spisen i cirka 25 minuter eller tills allt har mjuknat. Mixa soppen slät och smaka av med kryddor.
 
3. Toppa sedan soppan med stekta champinjoner och bacon samt lite färsk timjan.
 
#1 / / Peasyeasy:

Vilka fantastiskt fina bilder! Och gott låter det, jag ska helt klart testa någon dag!

#2 / / Emma Hå:

ÅÅh så smaskigt! Skall definitivt prova =)

//Emma Hå

#3 / / Amanda Jona [SPONTAN]:

Helt fantastiska matfotografier!

#4 / / Lisette:

Åh smaskigt det ser ut!

#5 / / Linnéa:

Åh, det låter ju fantastiskt gott! Måste verkligen prova det snarast :) Riktigt härliga och fina bilder också!

#6 / / biggeros:

Otroliga bilder!! Det är ögat som fångar maten=) Soppa är så gott!! Lycka till med köpet!!

#7 / / Rund är också en form!:

Fantastiska foton och låter riktigt gott! :-)
Kram M