/ Lunch / Vegetariskt /

Fylld Aubergine

Ibland får man verkligen till det. En sån där rätt som är underbar både för smaklökarna och för ögonen. Och idag var en sådan dag. Var egentligen sugen på att laga fylld spetspaprika men då de inte såg så fina ut i affären så föll valet istället på auberginer. Det är sällan jag äter helt vegetariska rätter men när de är så här goda så tackar jag absolut inte nej. Vill man göra det lite matigare och så skulle jag nog steka lite köttfärs tillsammans med aubergineblandningen. 
 
 
Gör så här:
 
1. Dela auberginerna på mitten och gröp ur innehållet. Salta dem, lägg i en form och grilla i ugnen i ca 20 minuter (vänd på dem efter halva tiden) i 220grader.
 
2. Hacka aubergineköttet och fräs i lite olja tillsammans med hackad gul lök.
 
3. Blanda fetaost, pressad vitlök, färsk oregano, skivade svarta oliver och aubergineblandningen i en skål. Smaka av med olivolja, balsamvinäger, salt och peppar.
 
4. Fyll halvorna med blandningen och toppa med lite tomater. Grädda i ca 15 minuter på 200 grader.
 
5. Väl klara toppa med lite färsk oregano och servera med en god sallad.
 
 
#1 / / Malena :

De kan du få laga till mig någon gång!❤️

Svar: Tänkte på dig när jag gjorde det! :)
Åsa Hellman

#2 / / Elin:

Oj vad gott det här ser ut! Måste verkligen laga det här någon dag!